kittty

Direktlänk till inlägg 14 december 2010

Operationstankar

Av Kitty Gustafsson - 14 december 2010 10:21

Tänkte skriva


18 oktober 2010, det är den dagen då jag gjorde min käkoperation. Jag vet inte vad jag hade för bett innan, det var lite av varje men det var snett och tänerna passade inte ihop. Opererades gjorde i alla fall både överkäken och underkäken. Överkäken breddades och vreds åt vänster och underkäken flyttades åt höger. Operationen tog 7h.


Har försökt hitta lite foton som visar hur det såg ut innan och efter!


   Så här såg det ut innan jag fick tandställning (fick tandställning i juni 2009)

   Så här såg det ut efter 6månader med tandställning! Vilken skillnad :)


   

Här syns det att jag är lite sne i ansiktet, men många ser det inte om jag inte sa det...


     

Det här är två dagar efter operationen, tredje dagen var dock värre men den hoppar vi över ;) Tro mig, man undrar hur man kommer se ut när svullnaden lägger sig för man är ju inte så lätt att känna igen...


  

Och så här ser det ut idag, 2 månader efter operationen. Jag är fortfarande lite svullen i ansiktet men det försvinner mer och mer. Jag LÄNGTAR tills allt är över!


Känseln i hakan och underläppen finns där men jag har en konstig pirrande känsla kvar i hakan, nästan som att jag fortfarande är bedövad men har känsel.. Går inte att förklara riktigt.. och jag känner mig fortfarande väldigt stel i ansiktet. Men det är kanske inte så konstigt när man ser hur svullen man har varit, och man kan ju tänka sig att de har dragit en del i muskler och annat under operationen. Ja inte bara under operationen.


1 vecka efter operationen var jag på mitt första återbesök. De röntagde mig för att se hur det ser ut på "insidan". Och tack gode gud blev jag av med den stora skenan jag hade i överkäken! Den skenan gjorde att jag inte kunde stänga munnen, och jag kunde inte svälja särskilt bra med den, det är ju inte lätt att svälja med öppen mun... Allt som hade en konsistens som var mer trögflytande än lättflytande fastnad i den och låg kvar där på tänderna, kändes verkligen JÄTTE FRÄSCHT! För man får ju inte borsta tänderna heller och man kommer ändå inte åt innan för skenan.. Nej jag valde med omsorg vad jag skulle dricka... Ja på återbesöket så tog de bort skenen! Den tryckte bak min underkäke så det såg nästan ut som jag höll på att få ett överbett... Och tack vare att de tog ut den kunde jag från och med den veckan få i mig potatismos och annan pure mat! Första veckan levde jag bara på flytande föda, jag gick ner 3kg trots att jag gjorde allt jag kunde för att se till att få i mig tillräckligt med energi. Hade skenan fått sitta kvar... Nej då hade det inte varit så mycket kvar av Kitty.. Men nu fick jag börja äta puré och det var himmla skönt!


 Så här kunde de jag åt se ut, mosad lax med potatismos, romsås och mixad broccoli! ;) Tro mig hellre detta än soppa!


Med mig från återbesöket fick jag också 6st gummiband som skulle sitta på olika sätt i munnen för att fixera bettet och dra fram underkäken. Hade dessa gummiband i 2 veckor innan det återigen var dags för ett återbesök. Då fick jag med mig hem 4st gummiband som inte drog alls lika mycket och det kändes väldigt lyxigt! Att ta av och på gummibanden var ett evighetsgöra. Särskilt om man vaknade på natten och var törstig... ;) Jag kunde inte drick när jag hade de i, vet att en del har fixerade käkar hela tiden, alltså inte med gummiband som de kan ta ut när de ska dricka och äta, och de klara ju det så jag borde ju kunnat det men då tog jag väl hellre av mig gummibanden nu när jag kunde det! :)


Efter 5 veckor var jag på återbesök till käkkirurgen igen, DÅ FICK JAG BÖRJA TUGGA FÖRSIKTIGT!! Och jag blev helt av med gummibanden! MEN tro mig, det var inte lätt att tugga direkt, det är fortfarande inte lätt. Det dreglas lite och det är svårt att bita av vissa grejer men det går bättre och bättre! Jag var så glad efter det besöket! Kändes nästan olovligt att gå runt utan gummiband och inte vara fixerad i munnen, ja det kändes nästan som när man körde bil själv för första gången när man tagit körkort, inte helt okej liksom ;) Fast det var det ju!




Idag 8 veckor senare är båda käkkriuregen, tandregleraren och jag väldigt nöjd med mitt nya bett, nu ska vi bara få det att stanna där! Tandställningen ska sitta kvar cirka 6 månader efter operationen, så även om jag älskar vintern så längtar jag till våren! :D


Tänk att jag har tagit mig igenom detta! Det hade aldrig gått utan min fantastiska familj! Min mamma var med mig i över en vecka och hjälpte mig med allt jag behövde hjälp, vi kan inte beskriva hur vi hade det den tiden, det är bara hon och jag som vet ;) Och pappa som har åkt nästan 150mil för återbesöken ;) Och mina syskon som jag tycker om helt otroligt mycket! Jag är så glad att jag har gjort det! Och jag har en vän som ska göra samma sak snart, är så glad att jag har haft dig att prata med, du vet hur jag har haft det och sen vet jag hur du har det! ;)


Mina vänner betyder såklart också jättemycket! Bästaste Eva-Karin passade Texas nästan 1 vecka, det var så skönt mitt i det jobbigaste att veta att vovven i alla fall hade det bra! Även om han tyckte att det var jobbigt att cykla till jobbet i regnet ;) Du och Lotta betyder så mycket för oss!!


Lotta och Texas :)


Och mina segerstadvänner! Fick mitt livs första blommogram till jobbet! Det värmde långt in i hjärtat! Länge, ännu! Jag tycker om er så mycket!!!

  


Ta hand om er!
Kramar från Kitty



 
 
Ingen bild

Mamma

14 december 2010 13:46

Hej!
Sitter på skolan och läser allt detta som du gjort idag. Så här i efterhand är det kanske "bra" att ha korten. Någon frågade mig om du hade tagit kort direkt efter. Jag sa jag har inte frågat det! Kanske man förstår varför!
Det har hänt bara bra grejor, fast det är vissa saker som inte är färdiga än. Kanske också bra för dig att gå igenom allt via din blogg och skriva av dig . Ha det bra! Mamma

 
Ingen bild

Eva-karin och Lotta

14 december 2010 14:40

ojojoj vännen, man förstår verkligen vad mycket du har gått igenom när du sammanfattar det såhär. Annars glömmer man så väldigt fort hur det har varit. Men om man ser vilken enorm förändring som har skett på de här fem veckorna, så kan du tänka dig vad ännu mycket bättre det kommer vara om fem veckor till :) eller, det är väll mer än fem veckor som har gått, nu blev jag lite förvirrad, den är väll snarare två månader?
men iaf, så är du en enorm kämpe som har tagit dig igenom allt detta! Och när allt är över kommer du inte bara ha en bättre fungerande käke, du kommer även att vara en mycket starkare person och en sjuksköterska med bättre förståelse för sina patienter :)
Massa kramar från mig och Lotta!

 
Ingen bild

Josse

14 december 2010 21:55

vilken resa... du är beundransvärd!

 
Ingen bild

Johanna

17 december 2010 11:12

Hej gumman, helt otroligt vad du har gått igenom. Tur att du mår så bra nu! Du är verkligen kanonstark. Tänker på dej och tror att du kommer fixa den sista biten hur bra som helst! =)
Massa kramar från oss i Halmstad

 
Diana

Diana

6 januari 2011 17:56

Vilket bra inlägg! Fick definitivt bättre inblick i hur det kommer vara efteråt :) Tog det lång tid innan du började känna att känseln började komma tillbaka i underläppen och ansiktet? Har hört riktiga skräckhistorier om att det inte känns så skönt i ansiktet när det händer pga. pirringar och nerv spasmer :P Så glad att det gick så bra för dig och att du är så nöjd med resultatet! Det är ju det viktigaste :)

http://chibisasuke.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kitty Gustafsson - 4 december 2016 19:32

Sen september har det gått i ett med både plugg och jobb på 100%, det blir typ 200% fullt ös. Vi har ju hunnit med att åka på ett par enstaka väl utvalda tävlningar  och både Pila och Tindra har varit så duktiga trots minimalt med tid till träning. V...

Av Kitty Gustafsson - 22 oktober 2016 20:28

Trilla inte av stolen ni nu som inte har gett upp hoppet om att det ska komma ut ett nytt inlägg någongång!   Jag måste bara skriva av mig, eller jag vet inte om jag kan det men jag måste göra något!   Pila och jag har varit på vår andra tävl...

Av Kitty Gustafsson - 30 maj 2016 10:38

Här kommer en uppdatering till dig AG            

Av Kitty Gustafsson - 18 januari 2016 20:15


Grattis världens bästa PowerPila på din 1års dag! Nu börjar äventyret på riktigt    Du är underbar!     ...

Av Kitty Gustafsson - 12 januari 2016 17:30


Du är Kung!!! Grattis på din 12års dag bästa spanielhunden!     ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Min egna kursverksamet

TurboAgility - Agilityglädje och Teamwork

Vi sponsras av

 

Mina hundar tränar på:

 

Mina hundar äter:

 

ETT STORT TACK TILL VÅRA SPONSORER!

Lp1 Rindi´s Snow-Race

Texas är MIN hund med stora bokstäver, han är en hund med en stor personlighet och tar många egna initiativ, på både gott och ont ;) Han är envis och vet vad han vill och när vi vill samma sak så blir det vädligt bra!!! :) Vi tävlar i agilityklass 2 och hoppklass 2 och det är vi glada och stola över :))

Glimmagårdens Electra K

Tindra är min border collie, född septemer/2011. En hund full av fart och fläkt och tillsammans tävlar vi agility.  Vi ska delta på Agility SM 2014!!!

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards